EXPONÁT MĚSÍCE PROSINCE 2024 - KDO NAVRHOVAL VÁZY PRO SKLÁRNU ALŽBĚTA | PAVILON SKLA PASK KLATOVY

CZ DE EN
EXPONÁT MĚSÍCE PROSINCE 2024 -  KDO NAVRHOVAL VÁZY PRO SKLÁRNU ALŽBĚTA
  • Pavilon skla Klatovy
  • Pavilon skla Klatovy
  • Výstava Lötz, Klatovy
  • Výstava Lötz, Klatovy
  • Pavilon skla Klatovy
  • Pavilon skla Klatovy
  • Sklo Lötz, Šumava
  • Sklo Lötz, Šumava
  • Sklo Lötz, Šumava
  • Sklo Lötz, Šumava
  • Sklo Lötz, Šumava
Sklo Lötz, Šumava6 Sklo Lötz, Šumava6 Pavilon skla Klatovy5 Pavilon skla Klatovy5 Pavilon skla Klatovy4 Pavilon skla Klatovy4 Sklo Lötz, Šumava3 Sklo Lötz, Šumava3 Výstava Lötz, Klatovy1 Výstava Lötz, Klatovy1 Výstava Lötz, Klatovy1

Nabídka

Exponát měsíce prosince 2024 - Kdo navrhoval vázy pro sklárnu Alžběta

Aktuálně mohou návštěvníci u nás v PASKu vidět mimořádně zajímavou výstavu Secesní sklo z Teplicka, která představuje méně známé fasety českého secesního užitého umění. Jsou zde představeny jednotlivé firmy, jejichž skla jsou pozoruhodná především v bezprostředním srovnání s produkcí firmy Joh. Lötze vdova ve stálé expozici, protože právě ta byla v mnohém ohledu jejich vzorem. Ale i tyto firmy se postupem času emancipovaly a našly své vlastní svébytné umělecké vyjádření. Třem z nich budou věnovány exponáty měsíce od listopadu 2024 do ledna 2025.

 

Ve druhém nahlédnutí do historie teplických secesních skláren obrátíme pozornost k produkci sklárny Alžběta v Košťanech. Ta byla založena v roce 1889 společníky Wilhelmem Habelem a rafinérskou a obchodní firmou Bratři Pallme-Königové z Kamenického Šenova. Byl to velkoryse budovaný podnik, který záhy patřil k velkým výrobcům dutého skla. Kolem roku 1900 zde pracovaly čtyři pece se 40 pánvemi, dále tu byly dvě parní brusírny dohromady se 150 brusy a celkem firma zaměstnávala 300 pracovníků. Závod měl poměrně široký výrobní program, jehož páteří bylo křišťálové a barevné čiré broušené duté užitkové a osvětlovací sklo, ve velkém se zde vyráběla skla pro zasazování do kovových montáží. Není jasné, jak velká část skleněného polotovaru byla dekorována přímo v Košťanech a jaká část směřovala do rafinerií v Kamenickém Šenově. Košťanská sklárna měla nepochybně před první světovou válkou vlastní obchodní zastoupení ve Vídni, Berlíně, Paříži, Londýně, Bruselu a vývoz směřoval také do Švédska, Norska, Dánska, Itálie, Ruska a Ameriky.

Tak velkou firmu nemohly minou výtvarné podněty související s nástupem nového secesního stylu. Ty se mohly podobně jako u jiných firem promítnout okrajově do dominantní produkce broušeného skla, ale hlavně se odrazily v novince, hutně tvarovaném a dekorovaném skle s irizovanými povrchy. Toto sklo začala firma vyrábět nejpozději v roce 1900, kdy na ně získala patent.

Na nejstarších doložených výrobcích tohoto typu z doby kolem roku 1900 jsou zřetelné stopy inspirace produkcí firmy Joh. Lötze vdova (např. napodobenina dekoru Pampas). Ale současně se objevují autentičtější dekory, u nichž jsou hlavním výzdobným prvkem výrazné plastické nepravidelně opřádané nitky. Během prvního desetiletí 20. století se tento styl dále rozvíjel. Tvary váz a mis postupně bujněly, měly stále výraznější organické tvary a u některých přibyl pro firmu charakteristický prvek bohatě hutně tvarovaných přehnutých uch. Dále se objevovaly dekory v kombinaci nitek a plastických nálepů v podobě nepravidelných květů a listů působících jako rozlitá tekutina či jiné přírodou inspirované hutně tvarované ozdoby. Většinu těchto rysů nese i mísa, která je naším exponátem měsíce prosince. Ve vitríně věnované košťanské sklárně Alžběta ve výstavě jsou pak i další zajímavé ukázky její produkce.

Není jasné, do kdy trval zájem o hutně tvarovaná a irizovaná skla z košťanské sklárny Alžběta, ale dá se obecně podle dobových požadavků trhu odhadnout, že mohl postupně ustávat někdy před rokem 1910. Zhruba během jednoho desetiletí ale firma Pallme-König & Habel vyrobila značné množství těchto skel, o čemž svědčí nejen počet ale i variabilita dochovaných předmětů.  

Návrhy skel s velkoryse pojatými hutními plastickými dekory v secesním stylu nesou v množství variant rukopis zkušeného návrháře a otázkou je, kdo za nimi stál. V literatuře jsou po desetiletí připisovány Josefu Velíkovi (1891-1966). Ten byl ale v době jejich prokazatelného vzniku zhruba osmiletým chlapcem a sám v šedesátých letech hovořil o tom, že tehdy „nejraději okukoval u vzorkaře Klingra“, tedy Klingera.

Vzhledem k tomu, že v Košťanech není doložen ve sledované době žádný vzorkař či návrhář toho jména, je třeba obrátit pozornost jinam. Jako nejpravděpodobnější místo se jeví Kamenický Šenov, kde působili společníci firmy bratři Pallme-Königové. A právě tady byl od roku 1886 činný jako učitel (a později profesor) kreslení a tvarosloví na zdejší sklářské škole Eduard Klinger (1865-1927), který školu v letech 1914-1916 také vedl. Tento muž měl nepochybně rozhled po aktuálních trendech uměleckého řemesla a dost zkušeností, aby vyvzoroval kvalitní řady hutně dekorovaných skel v secesním stylu. Bohužel se jeho podíl na návrzích těchto skel nedá zatím přímo prokázat, protože dokumenty ze sklářské školy se dochovaly jen torzovitě a výrobní dokumentace ze sklárny Alžběta zmizela zřejmě zcela.

 

A jen malá poznámka na okraj – Eduardův mladší bratr Wilhelm Klinger (1867-1942) byl návrhářem u rakouské sklářské firmy Carla Stölzla synové. 

 

 

 

Text: Jitka Lněničková

Foto: Marek Vaneš

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ