EXPONÁT MĚSÍCE LISTOPADU 2024 - CO JE DILUVIUM? | PAVILON SKLA PASK KLATOVY

CZ DE EN
EXPONÁT MĚSÍCE LISTOPADU 2024 - CO JE DILUVIUM?
  • Pavilon skla Klatovy
  • Pavilon skla Klatovy
  • Výstava Lötz, Klatovy
  • Výstava Lötz, Klatovy
  • Pavilon skla Klatovy
  • Pavilon skla Klatovy
  • Sklo Lötz, Šumava
  • Sklo Lötz, Šumava
  • Sklo Lötz, Šumava
  • Sklo Lötz, Šumava
  • Sklo Lötz, Šumava
Sklo Lötz, Šumava6 Sklo Lötz, Šumava6 Pavilon skla Klatovy5 Pavilon skla Klatovy5 Pavilon skla Klatovy4 Pavilon skla Klatovy4 Sklo Lötz, Šumava3 Sklo Lötz, Šumava3 Výstava Lötz, Klatovy1 Výstava Lötz, Klatovy1 Výstava Lötz, Klatovy1

Nabídka

Exponát měsíce listopadu 2024 - Co je Diluvium?

Aktuálně mohou návštěvníci u nás v PASKu vidět mimořádně zajímavou výstavu Secesní sklo z Teplicka, která představuje méně známé fasety českého secesního užitého umění. Jsou zde představeny jednotlivé firmy, jejichž skla jsou pozoruhodná především v bezprostředním srovnání s produkcí firmy Joh. Lötze vdova ve stálé expozici, protože právě ta byla v mnohém ohledu jejich předlohou. Ale i tyto firmy se postupem času emancipovaly a našly své vlastní svébytné umělecké vyjádření. Třem z nich budou věnovány exponáty měsíce od listopadu 2024 do ledna 2025.

 

První z nich je ta největší, firma Josefa Rindskopfa synové a její specialita – sklo Diluvium. Toto poněkud neobvyklé secesní sklo vyvinuté u firmy asi někdy v průběhu roku 1899 reprezentují ve výstavě čtyři vázy. Jde o naprosto neprůhledné červenavé a červenozelené mramorované sklo, které svým vzhledem připomíná ztuhlý pečetní vosk. Základ této skloviny má staleté kořeny, které sahají do renesančních Benátek ke sklu, které se později ve střední Evropě označovalo jako „rothwelsch“ – sklo barvy vlašské červeně. Toto sklo bylo základem třeba pro červený hyalit skláren na Novohradsku v první polovině 19. století a jeho stopy vedou i do historizující mramorované produkce firmy Joh. Lötze vdova v osmdesátých letech 19. století a k dalším výrobcům. Firma Rinskopf ale tuto dobře známou technologii využila zcela novým způsobem.

Její mramorovaná skla Diluvium jsou tlustostěnná a jejich název i výtvarné pojetí vychází v první fázi podle všeho z inspirace vědeckými knihami, které se věnovaly dokumentaci pravěkých rostlin. Takových knih vycházela v posledních dvou desetiletích 19. století celá řada s nádhernými grafickými listy. Samotný název Diluvium se tehdy používal pro označení staršího oddělení prvohor, kterému dnes říkáme pleistocén. Pokud bych chtěla spekulovat, tak nelze vyloučit, že inspirace pro název nového skla mohla vycházet z knihy profesorů Antonína Friče a Gustava E. Laubeho Geologische Karte von Böhmen, II. Umgebung von Teplitz bis Reichenberg (Geologická mapa Čech, II. Okolí Teplic až Liberec) z roku 1895. Zde se píše mimo jiné o (podle tehdejší terminologie) diluviálních nálezech v okolí Teplic. Obrázky z dobových knih připomínají jednoduché listy reliéfních dekorů skel, ale objevují se tu i rostliny soudobé – chmel či rostliny s květy. Ale i ty působí na skle Diluvium tak, jakoby napodobovaly zkameněliny.

Asi někdy v roce 1900 oslovila firma Rindskopf německého architekta a návrháře Petera Behrense (1868-1940), aby se podílel na návrzích těchto skel. Vedle organicky tvarovaných skel se pod vlivem německé designérské školy objevují ve skle Diluvium také vázy přísných geometrických tvarů. Bohužel zatím známé dokumenty neumožňují připsat konkrétní tvary a dekory jednotlivým návrhářům.  

Tato jakoby z pravěku vyšlá skla ale rozhodně stojí za zhlédnutí již proto, že ve výstavě jsou všechna ze soukromých sbírek a zatím je veřejnost nemohla zatím nikde vidět. 

 

Malý dodatek o firmě Rindskopf

 

Firma Josefa Rindskopfa synové měla velmi široký výrobní program od užitkového lisovaného skla přes osvětlovací sklo až po luxusní hutně dekorovaná „moderní umělecká irizovaná skla“. Provozovala tři velké sklářské továrny – Fanny v Duchcově, Josef v Košťanech a Barbora v Mstišově. Firma Rindskopf patřila s ohledem na velikost závodů a jejich výkon k největším producentům hutně dekorovaného irizovaného skla v českých zemích. Designově šlo o produkci velmi rozmanitou a zatím ne zcela zmapovanou. Byla to skla s hrubými natavovanými nitkami či jinými reliéfními dekory, skla se zatavenými česanými barevnými tyčinkami a zřejmě se jí dají připsat (zatím pracovně) i další typy dekorů, z nichž některé můžete vidět ve výstavě. Sklo Diluvium bylo v rámci výrobního programu jen velmi exkluzivní záležitostí.   

 

 

Text: Jitka Lněničková

Foto: Marek Vaneš

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ