Květnovým exponátem měsíce je jedna číška v aktuální výstavě Jemné linie rokoka, kterou jsme připravili ve spolupráci s Klatovskými katakombami jako doprovodný program konference Barokní jezuitské Klatovy. Konference se konala již na konci dubna, ale vzácné exponáty z 18. století jsou u nás k vidění ještě do 4. června. Jedna z vitrín výstavy je věnována rokokové rytině skla a sedm předmětů zde reprezentuje naprosto špičkovou rokokovou produkci druhé poloviny 18. století z rukou proslulého rytce Karla Josefa Lechnera (1718-1806). Tento soubor je zcela unikátní svým rozsahem a byl na výstavu zapůjčen s velkou laskavostí z jedné soukromé sbírky. A jde o skla, která jsou k vidění opravdu jen velice výjimečně.
Karl Josef Lechner patřil již ke čtvrté generaci rytců doložených na buquoyském panství Nové Hrady v jižních Čechách a jeho dílna byla v obci Údolí blízko samotných Nových Hradů. Byl označován jako „panský rytec“ a pracoval výhradně pro majitele panství, kteří mu zprostředkovávali přímé zakázky. Byly to jednak práce určené pro používání na různých buquoyských zámcích či v palácích, ale také zakázky pro další šlechtické rody v Čechách i jinde ve střední Evropě – Harrachy, Valdštejny, Kinské, Šternberky, Mitrovice, Pálffye apod. Mezi zákazníky patřili i význační preláti, jako byli opati z klášterů na pražském Vyšehradě či rakouském Schläglu. A podle dochovaných účtů šlo v dobovém kontextu o velmi nákladnou produkci. Lechner byl tehdy nejen vážený, ale i materiálně ceněný a přinášel vrchnostenské správě značné zisky.
Jeho práce se vyznačují specifickým rukopisem (či snad lépe „rytinopisem“), pro který je charakteristická především jemnost a jistota provedení. Jsou tu ale i opakující se výzdobné prvky provedené obvykle na sklech s plášti vybroušenými do úzkých vertikálních faset. K častým motivům patřily různé šlechtické znaky doplněné rostlinnými motivy provázanými obvykle s mřížkovými rokaji. Dále to byly galantní či žánrové scény umístěné v krajině se stromy a architekturou opět usazené v rostlinném ornamentu s dominantním prvkem mřížkového rokaje a občas doplněné malými ptáčky. Někde tvoří ústřední motiv jen trsy květin. Objevují se ovšem i náboženské motivy – například postavy světců. Karl Josef Lechner žil dlouho a byl velice pilný. V jeho pracích jsou doloženy nejen jednotlivé předměty jako číšky apod., ale i celé stolní servisy zdobené jedním typem dekoru.
A tak se přijďte na jeho práce podívat, než opět zmizí z veřejného prostoru do klidu vitríny jedné soukromé sbírky.
Číška s galantním výjevem hrající loutnistky a jejího společníka. Loutna je v reálu asi jen 3 mm velká.
Foto: Marek Vaneš