K novým exponátům ve stálé expozici Pavilonu skla patří od dubna mimo jiné tři zvláštně zelené předměty – konvička a dvě vázy. Jsou tak trochu nenápadné, jen zhruba 16 až 18 cm vysoké a snadno je mezi mnohem výraznějšími exponáty přehlédnete. Ale to by byla škoda, protože rozhodně stojí za bližší pohled.
Jde o konvičku s hutně tvarovaným ouškem (výrobní číslo neznámé), vázičku s obtočeným stvolem (výrobní číslo II-246 nebo 346/339) a naspodu baňatou vázičku (výrobní číslo II-473), které pocházejí z let 1900 až 1901. První dvě jsou provedeny v dekoru Diana ciselé (Diana cizelovaná) a třetí v dekoru Diana ciselé mit Gold (Diana cizelovaná se zlatem), ta je jako jediná z nich dekorována i zlatou malbou.
Název skla Diana (či někdy diana) vychází z dojmu z této zvláštní zelené barvy, které bylo dosaženo poměrně komplikovaným postupem. Základní skleněná vrstva z lehce zakaleného skla je přejímána tenkou vrstvou lehce zakaleného zeleného skla (barveného sloučeninami uranu) a na ní jsou následně nabalené drobné skleněné broky z čirého zeleného skla. Efekt dekoru pak zvýrazňuje zlatavý iris. Ucho a stvol jsou z lehce zakaleného základního skla. Zelená tohoto typu skla připomíná barvy jarních listů v hájích a lesích, a právě to byl zřejmě důvod, proč získala jméno římské bohyně posvátných hájů a lovu, Diany.
Sklo Diana bylo u firmy Joh. Lötze vdova poprvé utaveno asi v roce 1898 a v produkci je doloženo v letech 1899 až 1905. Objevuje se v řadě variant, mimo již jmenované také jako – Diana glatt (Diana hladká), Diana optisch (Diana s optickým dekorem), Diana Rusticana (Diana s optickým dekorem Rusticana – viz exponát minulého měsíce), Diana augenoptisch (Diana s optickým dekorem připomínajícím oka), Diana Mäander (Diana s optickým dekorem připomínajícím meandry), Diana mit Vulcan (Diana ve spojení se sklem Vulcan) či ozon mit Diana ciselé (Diana ve spojení s namodralým sklem ozon). Právě poslední příklad můžete také vidět v expozici PASKu – je to váza s uchy vlevo od skupiny, které je věnován exponát tohoto měsíce.
Jitka Lněničková, kurátorka PASK
Foto: Marek Vaneš