Květinový pozdrav z Pavilonu skla
Na fotografii z jarního pozdravu je vázička s fialkami, kterou jsme letos použili i na velikonoční přání. A přišly i dotazy, jestli je tato vázička opravdu v expozici. Ano opravdu je, dokonce jsou tu dvě podobné, ale jsou takové nenápadné ani ne 15 cm vysoké, V expozici se tak mezi mnohem dominantnějšími, pestrobarevnými a velkými sousedními exponáty trochu ztrácejí. Teprve při bližším pohledu nebo při zvětšení detailu dekoru, vynikne jejich tichá krása. Rozhodně však za pozornost stojí. Jsou jemně pastelově elegantní a rozkvétají na nich jakoby do mlžného ranního oparu křehké fialky a barevně o něco výraznější klematisy. Fialky jsou posly jara a klematisy slibují nadcházející léto.
Jemného a současně velmi plasticky působícího dekoru bylo dosaženo technicky poměrně komplikovanou cestou. Na počátku byl skleněný polotovar složený ze čtyř barevných vrstev. U vázičky s fialkami je to základní tenká vrstva bílého poloprůsvitného opálového skla, na které je tlustá vrstva čirého lehce narůžovělého skla a po ní následují vrstvy čirého fialového a čirého zeleného skla. U vázičky s klematisy je stejná základní vrstva bílého opálového skla převrstvená tlustým čirým skla a následně jsou tu opět vrstvy čirého fialového s čirého zeleného skla odlišného odstínu. Dekoru byl zhotoven tak, že se polotovar pokryl asfaltem tam, kde bylo zapotřebí zachovat podkladové sklo, a vázička se ponořila do lázně s kyselinou fluorovodíkovou, která odleptala nezakryté plochy. Tento proces se postupně třikrát opakoval při zakrytí různých částí ploch, až se na skle vyjevil finální dekor. Případně chyby byly nevratné.
Byl to proces na pozornost a čas náročný, ale na jeho konci vznikly vázičky mimořádného půvabu, o které měli zájem zákazníci na celém světě. A proto putovaly v první polovině dvacátých let 20. století pak ze šumavského Klášterského Mlýna třeba přes oceán do USA. Teprve po mnoha desetiletích se vrátily zpět do kraje svého vzniku, kde jsou dnes vystaveny v Pavilonu skla. Až se opět pavilon otevře pro veřejnost, tak je při návštěvě nepřehlédněte, jsou uprostřed vší té barevné exploze barev a tvarů opravdu nenápadné.
foto: Marek Vaneš, 2014