V době, kdy již upadala móda, irizovaných secesních česaných dekorů v hladkém skle, se firma Joh. Lötze vdova vrátila k dekorům s výraznějšími plastickými prvky, které byly pro její produkci typické v posledních dvou desetiletích 19. století. Jedním z řady těchto dekorů byla Coppelia.
Základem tohoto dekoru bylo vrstvené uranové sklo s povrchem zvlněným optickým dekorem a doplněným zpravidla profilovanými nálepy a nitkami barvenými natavenými broky ze skla candia, povrch je irizovaný. Dekor je doložen ve žluté a bílé variantě a ve žluté variantě s tmavě zelenými uchy a ojediněle také ve variantě bez plastických nálepů.
Název dekoru Coppelia byl inspirován stejnojmenným klasickým baletem francouzského hudebního skladatele Léo Delibese (1836-1891) z roku 1870. Libreto vychází ze spojení dvou povídek Pískoun a Panenka německého romantického („fantasy“) spisovatele Ernsta T. A. Hoffmanna (1776-1822) a zpracoval jej Charles-Louis-Étienne Nuitter (1828-1899). Obsahem baletu je mysteriózní příběh o povrchním obdivu a marné lásce k jakoby živé prázdné loutce Coppélii v kontrastu s živou láskou mezi lidmi. A právě dekor se zvlněným povrchem a stékajícími či bohatě tvarovanými nálepy jakoby vyvolával představu tanečníků v divokém reji skupinových scén.
Dekor Coppelia je doložen poprvé v prosinci 1904 a byl vyráběn pravděpodobně pouze do léta roku 1906. V Pavilonu skla jej můžete vidět v řadě variant a tvarů. Párové vázy na fotografii byly vyvzorovány v roce 1904 (výrobní číslo II-1642) a patří k výrazným exponátům stálé expozice.
Malá poznámka: Balet Coppelia uvede na jaře 2024 Státní opera v Praze.
Fotografie Marka Vaneše je z právě dokončované knihy „Lötz – příběhy inspirací“.