V osmdesátých letech 19. století vládly uměleckému řemeslu a uměleckému průmyslu historizující styly. Ve střední Evropě se pomalu přežívala novorenesance a začalo se prosazovat novobaroko a novorokoko. Bylo evokováno baroko, kdy lidé milovali různé iluze a kdy se například mramor napodoboval malbou. V první čtvrtině 18. století se také objevují skla (dvojstěnky), kde je místo zlaté fólie dekor napodobující mramorování. A na konci 19. století nebyla rozhodně zapomenuta ani skla z první poloviny 19. století, která napodobovala kameny či polodrahokamy. A tak se někdy před polovinou osmdesátých let ve sklárně v Klášterském Mlýně snad nějak prolnula barokní záliba v iluzivním napodobování mramoru se vzpomínkou na skla doby biedermeieru a společně (či samostatně?) se staly inspiraci pro nové typy skla napodobující mramorování a polodrahokamy. Ty uvedla firma Joh. Lötze vdova na trh po polovině osmdesátých let 19. století (první patent je z prosince 1885). A tato skla přinesla firmě záhy mimořádné úspěchy a byla vyráběna ve velkém téměř do konce 19. století, kdy je nahradila secesní produkce. Firma za ně získala také svou první Grand Prix na světové výstavě v Paříži v roce 1889 a mimo to mnoho dalších ocenění. Byla to celá řada dekorů pojmenovaných podle různých polodrahokamů či mramorů – Onyx, Karneol, Hellmarmor (Světlý mramor), Chalcedon apod. Jedním z těchto skel byl také světlý či tmavý zelený Malachit, který se v záznamech firmy objevuje poprvé v roce 1894. U těchto skel je napohled do hloubky jdoucích dekorů dosahováno vícenásobným vrstvením skla, při kterém jsou pod poslední vrstvou čirého skla nabaleny na polotovar česané nitky z barevného skla. Tento typ produkce byl nejčastěji dekorován reliéfní ornamentální malbou inspirovanou historizujícími a orientalizujícími styly.
Váza (inv.č. L-1008), kterou u nás v PASKu najdete hned na začátku stálé expozice reprezentuje světlejší variantu dekoru Malachit a je zdobena renesancí inspirovaným dekorem malovaným zlatem zčásti na podkladu z reliéfního pastózního emailu. Nepatří dominantní předmětům v této části expozice. Je malá, jen 15 cm vysoká, ale vyznačuje se křehkým a něžným půvabem, takže by bylo škoda ji při návštěvě přehlédnout.
Jitka Lněničková, kurátorka PASK
Fotografie Marek Vaneš