Jedním z nových exponátů ve stálé expozici pavilonu je od dubna letošního roku také mísa na navštívenky na třech stočených nožkách a s přehýbaným okrajem. Její povrch připomíná dekor Papillon (více viz exponát měsíce července 2022), ale je to jen zdánlivá příbuznost.
Mísa z čirého modrého skla barveného oxidem kobaltu je hutně tvarovaná a její tři stočené nožky jsou vytažené ze základní masy skla a okraj je natřikrát hluboko přehrnutý. Z vnější strany má natavené velké skleněné broky a z vnitřní strany drobnou drť. Vzhledem k tomu, že je mísa zcela neprůhledná, nelze zjistit, z jakého skla jsou natavené komponenty (snad jde o čiré hnědé sklo candia). Ve dně je rytá signatura „Loetz Austria“.
Mísa pochází z roku 1902 a byla vyrobena pro vídeňskou obchodní firmu S. Bakalowits a synové – výrobní číslo 85/5069/I-III. Tento tvar je doložen ve třech různých velikostech a třech provedeních dekoru – cobalt Norma, Phänomen Genre (žánr) číslo 1/473 a dunkelblau (tmavě modrý) Phänomen Genre (žánr) číslo 2/19. Mísa v expozici PASKu je nejmenší z variant základního tvaru a nese poslední ze jmenovaných dekorů. Jeho označení ukazuje na to, že byl ve sklárně v Klášterském Mlýně vyvzorován někdy na počátku roku 1902.
Tvar je s nejvyšší pravděpodobností dílem rakouského architekta Kolomana Mosera (1868-1918), profesora vídeňské Uměleckoprůmyslové školy. Jde o výsostně secesní předmět inspirovaný organickými tvary přírody. Hutní dekor je neznámého původu. Mísa se bohužel nedochovala v původní podobě, protože v době svého vzniku byla ještě z vnitřní i vnější strany malovaná zlatem. Z této malby se dochovala pouze torza, která ukazují, že se jednalo o jakési propletené stvoly. Původní podoba dekoru je ale již ztracena, ale i tak jde ale o mimořádně elegantní předmět, který určitě upoutá vaši pozornost při návštěvě PASKu.
Jitka Lněničková, kurátorka PASK
Fotografie Marka Vaneše je z právě dokončované knihy „Lötz – příběhy inspirací“.